Nhiều công trình trên thế giới được xây dựng có hình dáng chông chênh như sắp đổ hoặc nằm trên những vách núi cheo leo, hiểm trở nhưng lại rất kiên cố và đã đứng vững hàng trăm năm.
Tòa nhà Capital Gate ở thành phố Dubai, thuộc Các tiểu vương quốc Ảrập Thống nhất.
Tháp nghiêng Pisa, Italia
Chung cư trông rất chênh vênh WoZoCo ở Amsterdam, Hà Lan.
Tu viện Meteora, Hy Lạp nằm trên núi đá. Gần một thế kỷ trước, người ta chỉ có thể lên tu viện bằng cách trèo lên thang dây mỏng manh hay ngồi trong một cái giỏ treo.
Tòa tháp Puerta de Europa (Cánh cửa châu Âu) tại Madrid, Tây Ban Nha. Hai tòa tháp 26 tầng nghiêng 15 độ cùng hướng vào giữa.
Ngôi nhà gỗ cao 44m, gồm 13 tầng, tại Archangel, Nga, là nhà gỗ cao nhất thế giới.
Tháp Astra, Hamburg, Đức.
Ngôi nhà hình ấm trà trên ngọn cây, mang tên Takasugi-an tại Nagano, Nhật Bản.
Lâu đài Lichtenstein, Đức.
Huyền Không Tự hay còn gọi là chùa treo, nằm trên vách đá tại tỉnh Sơn Tây, Trung Quốc.
renderings of the towers: close-up
Grand Canyon Skyview, USA
Langkawi , MalaysiaHoover Dam Bypass
cầu Millau, Pháp
Construction began on 10 October 2001 and was intended to take three years, but weather conditions put work on the bridge behind schedule. A revised schedule aimed for the bridge to be opened in January 2005. The viaduct was inaugurated by President Chirac on 14 December 2004 to open for traffic on 16 December, several weeks ahead of the revised schedule.
The bridge’s construction cost up to €394 million, with a toll plaza 6 km (3.7 mi) north of the viaduct costing an additional €20 million. The builders, Eiffage, financed the construction in return for a concession to collect the tolls for 75 years, until 2080.However, if the concession is very profitable, the French government can assume control of the bridge in 2044.
Project timeline:
* 16 October 2001: work begins
* 14 December 2001: laying of the first stone
* January 2002: laying pier foundations
* March 2002: start of work on the pier support C8
* June 2002: support C8 completed, start of work on piers
* July 2002: start of work on the foundations of temporary, height adjustable roadway supports
* August 2002: start of work on pier support C0
* September 2002: assembly of roadway begins
* November 2002: first piers complete
* 25 February–26 February 2003: laying of first pieces of roadway
* November 2003: completion of the last piers (Piers P2 at 245 m (800 ft) and P3 at 221 m (730 ft) are the highest piers in the world.)
* 28 May 2004: the pieces of roadway are several centimetres apart, their juncture to be accomplished within two weeks
* 2nd half of 2004: installation of the pylons and shrouds, removal of the temporary roadway supports
* 14 December 2004: official inauguration
* 16 December 2004: opening of the viaduct, ahead of schedule
* 10 January 2005: initial planned opening date
No comments:
Post a Comment